Have a break

SELAMAT DATANG

Welcome readers,
Saya menghargai kunjungan anda. Let's get connected and see the world through each other's lenses.

FARAH ALIA

Lilypie Kids Birthday tickers

FARAH ADIRA

Lilypie Premature Baby tickers

Monday 27 April 2009

NI number

Hari ni aku bertungkus-lumus mengerjakan borang DWP (Dept of Work and Pensions). Semata-mata nak dapatkan National Insurance number = NI no. Sebenarnya dah lama dah aku berkira-kira nak apply NI no ni tapi sik bertangguh2 je sbb....sebab apa ye? Sebab aku mmg jenis yg bertangguh2. Hampeh! Dah setahun aku tangguh2. Bukan malas tau, makcik lupooooo....Ingat, lupo, ingat, lupo.

Bila payslip sampai, (aku kuli je-jadik demonstrator kat lab) baru aku perasan depa potong 52 pound sebab aku takde NI no. So sebahagian gaji aku tu depa tolak cukai. Cesssss...banyak tu. Tambah skit lagik boleh beli Fossil F2 yang aku dok terliur tu. Aku apa lagi, secepat kilat mula menelepon Jobcentre, register nama dan hari ni isi borang, hantar terus. Setelah ku memotostat segala pasport, harap2 cepat la aku dapat NI kad tu. Pastu cepat la aku bleh claim duit yg dipotong tuh. Dia bagi claim ke? Tak kira la, akan kutuntut dengan penuh keazaman disertakan ucapan merayu-rayu meminta belas-kasihan.

Buat korang2 (yg tak tau pasal ni...ke aku sorang je?) yang terasa nak keje part-time kat UK ni, sila apply for NI no dulu. Kalu studen, takyah bayar tax langsung. Status NT =No tax. Kalu takde NI no, status BR= ntah, lupa la. Semak sendri kat website DWP. Kalu takde NI, gaji korang dapat tu, kena contribute kat kerajaan UK yg korang sayangi ni...

Sekian makluman utk kali ini.

Ciao!!

2 comments:

De' Sal said...

Tuntut jangan tak tuntut,rugila nanti.

As, bila balik kg.

Asmida Ismail said...

musti....aka ku tuntut sehingga berjaya!!

pasal balik kg, ni yg lomah ni. Tak tau bila lagi sebab nak tunggu upgrade dulu (ala2 mini viva). bila ntah upgrade ni. nanti kalau balik, as merayap ke umah k sal. tak jauh umah kita tu. pastu kita gi membelah duit kat nilai 3 ke nilai square ke, hihihi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Anda adalah pelawat yang ke :